poniedziałek, 5 września 2011

NIKON D90 Nikkor 18-105mm RAYNOX M-250 makro

Poniżej przedstawiam porównanie zdjęć wykonanych aparatem cyfrowym NIKON D90 z zamontowanym obiektywem AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED oraz zainstalowanym konwerterem RAYNOX M-250

Wszystkie zdjęcia były robione 'z ręki' [bez statywu] ... więc proszę bez głupich uwag - dla wszystkich zdjęć taki sam czas i przesłona. Starałem się osiągnąć jak największe powiększenie. Zdjęcia 'golasy' ... żadnych przeróbek i retuszu.

Maksymalne powiększenie z zamontowanym konwerterem
Ogniskowa 105mm + RAYNOX M-250


dla porównania ta sama ogniskowa ale bez konwertera
Ogniskowa 105mm bez konwertera

Dla ułatwienia, bo nie każdy posiada dekielek nikona, zrobiłem dodatkowo monetę do której każdy ma dostęp

Maksymalne powiększenie z zamontowanym konwerterem
Ogniskowa 105mm + RAYNOX M-250

dla porównania ta sama ogniskowa ale bez konwertera
Ogniskowa 105mm bez konwertera

Jak widać po zdjęciach, rewelacji nie ma. Powiększenie widoczne jednak niewystarczające. Do lustrzanki odradzam zakup konwertera i polecam zakup obiektywu makro.
Sam obiektyw za to spisuje się dobrze i do fotografowania kwiatków spokojnie wystarczy.

Zdjęcia w lepszej jakości dostępne w galerii

1 komentarz:

  1. Sposobem na zdjęcia makro jest wykorzystanie pierścieni pośrednich mocowanych między korpusem a obiektywem. Dzięki pierścieniom możemy uzyskać skalę odwzorowania większą niż 1:1. Pierścienie nie zawierają żadnych soczewek, nic nie powiększają ani nie zniekształcają. Odsuwają jedynie płaszczyznę ogniskową obiektywu, tym samym skracając odległość, z jakiej obiektyw może ustawić ostrość. Generalnie im krótsza ogniskowa, tym krótszy pierścień pośredni da większy efekt. Im jest zaś dłuższa, tym trzeba dołożyć więcej centymetrów pierścieni. Przy krótkich ogniskowych skala odwzorowania wzroście szybko, ale jednocześnie dystans do fotografowania spada tak bardzo, że zaczyna to stanowić problem. Jakby tego było mało, jasność układu zmniejszy się tym bardziej, im bardziej zwiększymy naturalną skalę odwzorowania obiektywu.

    OdpowiedzUsuń